.

איך להשתמש בתעודה או מבחן

כאירוע מחולל שינוי אצל תלמידים?

אירועי הערכה הם חלק משמעותי מהעשייה הבית ספרית,

וכל הכרזה על בוחן/מבחן/עבודה מעוררת התרגשות.

כאשר התעודות מתחילות להיראות באופק,

הדרמה רק מתגברת.

.

ואז, אחרי לילות לבנים של בדיקת מבחנים, כתיבת ציונים והערות, 

2-3 תקלות בכל אחד מהמכשירים החשמליים שהם חלק מהתהליך,

מגיע סופסוף יום חלוקת התעודות:

התלמידים נכנסים אל חדר המחנך, ויוצאים עם המסמך המרגש.

חישוב מהיר של הממוצע, קריאות ברכה למורה שפרגן,

כעס על המורה שנתן לתלמיד כמה שבאמת מגיע לו,

וכמובן היערכות מהירה לעתירה לבג"ץ על ציון או הערה שדרוש בהם תיקון.

כעבור 48 שעות...

כמה שעות אחרי קבלת הציון, חיי בית הספר חוזרים לשגרה.

כל המאמצים הרבים שהושקעו עד לרגע השיא מתפוגגים,

ואחרי מספר ימים, כל הציונים וההערות, וכמובן גם ההבטחות, נשכחים מן הלב.

החיים הלימודיים חוזרים למסלולם, עד שמתחילה ההיערכות לאירוע ההערכה הבא... 

בתעודת סוף שנה זה אפילו עוד יותר חד - 

התלמיד נוטל את התעודה ויוצא לחופשה ארוכה,

שמשכיחה ממנו את כל פרטי הסיטואציה.

(בדומה לדו"ח מבקר המדינה, שיש חגיגה גדולה סביב הגשתו,

וכמה ימים אח"כ הוא מצטרף לאוסף הדו"חות בארכיון)

כיצד ניתן להפיק יותר מתהליך זה?

.

בקרב צוותי מורים יש דיונים נרחבים  על מבנה התעודה,

היחס בין הציון ובין ההערה המילולית, סגנון כתיבת ההערות, ועוד,

לפעמים נשכחת העובדה שהחלק החשוב ביותר בתעודה הוא לא הציון או ההערה

אלא מה שעושים עם התעודה אחרי שמקבלים אותה. 

בדרך כלל, חלק זה של התהליך אינו מתרחש  בצורה מסודרת,

מה שגורם לכל האנרגיות שהושקעו בתהליך להתמסמס...

.

כדי לשנות את התמונה, יש להרחיב את תהליך ההערכה, ולהוסיף לו שלב: מעקב ובקרה.

אין משמעות רבה להערות והמלצות, אם אין אחריהן תהליך מסודר שבוחן את יישומן.

הדבר נכון לגבי כל תהליך הערכה באשר הוא,

ובפרט כאשר מדובר בתהליך הערכה שיש לו משמעות יתירה בעיני התלמידים.

איך עושים את זה?

בעת כתיבת ההערות לתעודה או בדיקת מבחנים -

לא להסתפק באמירות כלליות ("עליך להתנהג יפה יותר בשיעורים"),

אלא לכוון את התלמיד לצעד הבא שיוכל לקדם אותו.

הדבר נכון במיוחד לתלמידים מצטיינים, שלפעמים מקבלים הערות שבח בלבד,

מבלי שיש להם הכוונה לגבי הצעד הבא בנתיב ההתפתחות שלהם.

שיחת המחנך בעת חלוקת התעודה תעסוק בהפקת לקחים,

אך תתמקד בתרגום של המסקנות לכדי תוכנית פעולה מסודרת.

באיזה מבין ההמלצות השונות כדאי לתלמיד להתמקד?

(האם הוא מסוגל ליישם את כל ההערות בבת אחת?)

מה יכול לעזור לו להתקדם, ואיזה יעד ריאלי ניתן להציב לשינוי בזמן הקרוב?

חתימה של הורים ושל התלמיד על תוכנית העבודה

(ראו הפורמט המוצע להלן),

הכוללת גם פרקי זמן קרובים למעקב ובקרה.

פעולות מעין אלו יאפשרו לעצור אחרי כחודש ולבחון האם אנחנו מתקדמים לעבור השינוי הנכסף.

אחרת אנחנו עלולים להגיע אל התעודה הבאה, ולגלות שבעצם שום דבר לא באמת השתנה...

רוצה לקפוץ למים?

גם הטיפ הזה יכול לסבול מ"תסמונת התעודה", וכל האנרגיה שבכתיבתו וקריאתו תרד לטמיון.

אלא אם כן:

כל מי שיש לו רעיונות נוספים בהקשר זה - יוסיף אותם,

כל מי שמוכן להתנסות בשטח - יבדוק את הרעיונות האלו, ויחזור לספר על התוצאות,

כל מי שמכיר מורה שזה יכול לעזור לו - יעבר את זה הלאה...

בדיוק בשביל זה השארנו כאן למטה מקום לתגובות ושיתופים:

אין לך פייסבוק? כתוב תגובתך לטיפ כאן:

נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר

.