.

איך למנף את הערך של שעה פרטנית,

ולהפוך "תלמיד מתקשה" ל"עוזר הוראה"?

"שעות פרטניות" הן כיום חלק משגרת העבודה של מורים בבתי הספר.

ומאפשרות לתת לכל תלמיד מענה בהתאם לצרכיו.

הלמידה הפרטנית נותנת מענה במיוחד

לתלמידים שמתקשים ללמוד במסגרת הכיתתית.

שם הם יכולים להישאר קשובים לאורך זמן,

לשאול שאלות מבלי לחשוש מתגובת הכיתה,

ולקבל משוב מיידי על תשובותיהם.

.

אך לשעות הפרטניות עלול להיות

גם מחיר חינוכי ופדגוגי:

התלמיד מתאמץ פחות בשיעור הרגיל,

מתוך ידיעה שהמורה ישלים לו את החומר בשעה הפרטנית,

ושם הוא יקבל את הדברים בצורה פשוטה וברורה יותר

(בלי כל הדיונים בכיתה...)

הפוך על הפוך

בטיפ זה ברצוננו להציע לך להפוך את הסדר,

ולהשתמש בשעה הפרטנית (במיוחד עם תלמידים מתקשים)

כהכנה לשיעור ולא כהשלמה שלו.

"הטרמה" - לעסוק בחומר שעומד להילמד בשיעור הבא,

ולא בחומר שלימדת בשיעור הקודם.

.

הרווח מתהליך שכזה הוא גם לך וגם לתלמיד:

התלמיד מגיע לשיעור עם עמדת פתיחה טובה יותר,

ומסוגל להשתתף בשיעור ואף להוביל.

.

ולך המורה, המפגש המקדים עם התלמיד

מאפשר לזהות מראש את האתגרים המרכזיים בהוראת הנושא,

וגם לקבל פידבק ראשוני לגבי הדרך שלך להסביר את הדברים.

ככל שתלמיד זה ישאל יותר שאלות,

ויבקש הסברים ברורים יותר -

השיעור בכיתה המלאה יהיה מוצלח ואפקטיבי יותר

מתלמיד מתקשה לעוזר הוראה!

שימוש בשעה פרטנית לשם הטרמה,

נושא בחובו גם סיכום מסוים:

העובדה שהתלמיד מכיר את החומר שעומד להילמד בשיעור,

עלולה לגרום לו להשתעמם ולהפריע

(אבל לפחות ההפרעה לא פוגעת בהבנה שלו...).

.

אבל גם לזה יש פתרון בעל ערך רב:

להפוך את התלמיד לשותף שלך בהעברת השיעור!

לתת לו להסביר קטע מסוים, להזמין אותו להיות שותף בהצגה,

לבקש ממנו שיעזור לתלמידים עם דף העבודה, וכדומה.

.

תלמידי הכיתה יופתעו לראות שהתלמיד "המתקשה"

הוא העוזר של המורה!

בצורה זו, גם הדימוי העצמי ומעמדו החברתי של התלמיד יכולים להשתפר,

והכל בזכות שעה פרטנית אחת...

מתאים לך לשתף את הטיפ עם מורים אחרים?

אם זה יעזור לתלמיד אחד - כבר הרווחנו כולנו!

מה דעתך על הטיפ הנוכחי? יש לך טיפים נוספים לשימוש בשעות פרטניות? 

אין לך פייסבוק? כתוב תגובתך לטיפ כאן:

נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר

.